Rosół – czy dla wszystkich jest zdrowy?

Kolejny przepis naszej dietetyczki, mgr Patrycji Łukanty.

Rosół to jedna z naszych tradycyjnych potraw. Cały sekret tkwi w czasie i sposobie przygotowania. Wywar nie może się gotować, nie może bulgotać. Należy gotować na małym ogniu, rosół ma tylko „mrugać”. Wywar gotowany tak długo sprawi, że ze wszystkich składników wydobędzie się cały smak i aromat. Czas gotowania jest w przypadku rosołu sprawą kluczową.

Dla osób, które nie jedzą mięsa polecam bulion na bazie warzyw z dodatkiem grzybów, imbiru, glonów morskich.

SKŁADNIKI:

– 1 korpus z kurczaka ekologicznego, szponder wołowy lub golonka z indyka ekologicznego;
– 3 marchewki;
– 2 pietruszki;
– 1 cebula;
– 1/2 pora;
– 1/3 selera;
– 1/2 pęczka natki pietruszki;
– 1/2 pęczka lubczyku;
– 1 łyżka ziarenek pieprzu czarnego;
– 1-2 liści laurowych;
– 5 ziarenek ziela angielskiego;
– sól kłodawska.

PRZYGOTOWANIE:

1. Mięso umyj i przełóż do garnka;
2. Marchewki, pietruszki i seler obierz. Pokrój je na mniejsze kawałki. Pora dokładnie umyj;
3. Wszystkie warzywa przełóż do garnka z mięsem. Wlej 3 litry zimnej wody. Dodaj wszystkie przyprawy oprócz soli;
4. Zmniejsz ogień do małego i gotuj bez przykrycia ok. 3-5 godzin. Powstałe w czasie gotowania szumowiny usuń za pomocą łyżki cedzakowej;
5. Do garnka włóż natkę i lubczyk. Gotuj bez przykrycia na małym ogniu około 30 minut;
6. Na koniec dodaj opaloną cebulę;
7. Ugotowany rosół dopraw solą;
8. Podawaj z makaronem pełnoziarnisty lub z brązowego ryżu i posypany posiekaną natką pietruszki. Rosół możesz zjeść z mięsem, jajkiem i warzywami, będzie wtedy bardziej syty.

ROSÓŁ – WARTOŚCI ODŻYWCZE:

– dzięki naturalnemu kolagenowi fantastycznie wspiera stawy i kości;
– podczas długiego gotowania z kości wydostają się najważniejsze aminokwasy, kolagen i minerały – dlatego tak ważne jest pochodzenie produktów;
– wspiera nasze trawienie, rewelacyjnie działa np przy nieszczelnym jelicie, łagodzi zapalenia;
– rosół jest wspaniałym remedium dla osób niedoborowych, mających problemy z jelitami, w chorobach przewlekłych, po operacjach czy jako profilaktyka zdrowia w okresie jesienno- zimowym.

Natomiast rosołu i zup na wywarach mięsnych powinny unikać osoby chore na:
– kamicę nerek i dnę moczanową – obecne w rosole związki purynowe podczas trawienia ulegają rozkładowi do kwasu moczowego, którego nadmiar we krwi sprzyja rozwojowi tych chorób i może zaostrzyć ich objawy;
– reumatoidalne zapalenie stawów.

Ciekawostka

Jak wiele innych przysmaków świata – rosół powstał nie celowo, lecz przez przypadek. A mianowicie, z powodu braku lodówek i zamrażarek, mięso konserwowano przez zasolenie i suszenie. Aby je zatem rozmiękczyć i nieco oczyścić z soli, należało je długo gotować – stąd „rozsół” czyli nasz swojski rosół, który z biegiem czasu zyskał nieco doskonalszą formę.

 

Post Author: Gastromed